23 de març del 2010

El xal


Cynthia Ozick

EL XAL
Ed. Viena

"(...) i si deixava anar l'udol de llop que ara pujava per l'escala del seu esquelet, li dispararien; així doncs, va agafar el xal de la Magda i se'l va anar ficant a la boca, a poc a poc, omplint-la del tot, fins que es va empassar l'udol de llop i va tastar la canyella i la profunditat d'ametlla de la saliva de la Magda; i la Rosa va beure el xal de la Magda fins que va quedar sec."


Per la Rosa Lublin, només hi ha tres vides. La d'abans, la de durant i la de després. Ella continua lligada a un lloc sense pietat, en un naufragi sense mesura, derivant entre l'abans i el durant. El xal ho és tot, el que va ser i el que podria ser. I s'hi agafa amb força.

El xal. Olor de canyella i ametlles humides. Lli que alimenta i abriga. Amaga la vida, destapa la mort. Símbol del record, de la memòria, del somni i de la il.lusió. Un relat llarg, suggerent, subtil i intens. Una novel.la curta, profunda, lleugera i delicada.

Imatge Flickr (cl a ra)

12 comentaris:

David ha dit...

Mira, una altra escriptora de qui n'hauria de llegir alguna cosa ben aviat. Sé que té un llibre dedicat a Bruno Schulz i a l'obra que aquest va escriure i que s'ha perdut. T'agraeixo que m'hi hagis fet pensar. Salut!

novesflors ha dit...

Una prosa captivadora...

lizquies ha dit...

M'han agradat les tres vides....i que maca es la que vindrà.

L'Espolsada llibres ha dit...

Aix que m'has passat al davant!
Encara no m'hi he pogut posar, però me n'has fet venir moltes ganes.

kweilan ha dit...

Després del que dius, la llegiré.

jolector ha dit...

Magnífic apunt! És una sort que els Clàssics Moderns de Viena hagin afegit Cynthia Ozick al seu catàleg.
Salutacions

Mireia ha dit...

No l'he llegit, però me n'has fet venir ganes. I, a més a més, he de dir que TOT el que he llegit de Viena m'ha agradat. És d'aquelles editorials que aposta per la QUALITAT (com Asteroide, Minúscula, Empúries etc)

digue'm ariadna ha dit...

David... feia temps que volia llegir a Cynthia Ozick i gràcies als Clàssics moderns de l'editorial Viena ho he pogut fer en català i començant per El xal, una escriptora que tornaré a llegir...

Novesflors... el fragment correspon a un primer relat breu, el passat de Rosa, que introdueix un segon relat, treinta anys més tard, el seu present...

Lizquies... Cuba????...

Espolsada... =;p ... espero poder llegir ben aviat el teu apunt... deus estar molt enfeinada, espero que puguis descansar i recuperar forces aquests dies, cuida't molt...

Kweilan... m'agradarà molt parlar-ne...

Jolector... és una sort poder gaudir de la selecció que ens ofereixen, ens llegim...

Mireia... si el llegeixes m'agradarà molt parlar-ne... és un plaer gaudir de les propostes de lectura d'aquestes i altres editorials...

Anònim ha dit...

Ara a L´hora del lector la Valeria ha parlat d´El xal, dels diferents temps.
Ha destacat Cynthia Ozick com una gran escriptora nord-americana.
Imma

digue'm ariadna ha dit...

Imma... no el vaig acabar de veure i m'ho vaig perdre. M'agrada molt Valeria Bergalli, trobo que la seva sensibilitat literària és fascinant i escoltar-la resulta un autèntic plaer... per cert, el dilluns 19, ella i Beatriz de Moura,parlaran a la Laie sobre l'edició...

L'Espolsada llibres ha dit...

Magistral i colpidor.

digue'm ariadna ha dit...

Espolsada... ara llegeixo el teu apunt...
=:)