11 de març del 2010

sss (XX)...



La crítica literaria debería surgir de una deuda de amor. De un modo evidente y sin embargo misterioso, el poema, el drama o la novela se apoderan de nuestra imaginación. Al terminar de leer una obra no somos los mismos que cuando la empezamos. Recurriendo a una imagen de otro campo artístico, diremos que quien ha captado verdaderamente un cuadro de Cézanne verá luego una manzana o una silla como si nunca las hubiera visto antes. Las grandes obras de arte nos atraviesan como grandes ráfagas que abren las puertas de la percepción y arremeten contra la arquitectura de nuestras creencias con sus poderes transformadores. Tratamos de registrar sus embates y de adaptar la casa sacudida al nuevo orden. Cierto instinto primario de comunión nos impele a transmitir a otros la calidad y la fuerza de nuestra experiencia, y desearíamos convencerlos de que se abrieran a ella. En este intento de persuasión se originan las más auténticas penetraciones que la crítica puede proporcionar.

Digo esto porque buena parte de la crítica contemporánea es de otra índole. Burlona, quisquillosa, inmensamente conocedora de su linaje filosófico y de sus complejos instrumentos, a menudo viene más para enterrar que para encomiar.


George Steiner.

Imatge Wikipedia. Paul Cézanne, Still Life with an Open Drawer, 1877- 1879.

5 comentaris:

novesflors ha dit...

Segurament, veure i gaudir un quadre de Cezanne (i això és només un exemple) pot convertir (pot) una mirada ordinària en una mirada poètica.

jacob ha dit...

Una postura lloable la poder ajudar a transmetre determinades expressions de l'art.Suposo que no és l'ideari de molts dels crítics actuals i ho penso quan es tracta d'art plàstic o art d'avui.
una abraçada Ariadna

kweilan ha dit...

Un text que fa reflexionar.

David ha dit...

Steiner és dels pocs savis de debò que queden: els savis amb sentit comú.
La crítica no té cap sentit quan es creu més important que l'art. Salutacions.

digue'm ariadna ha dit...

Novesflors... ens cal saber mirar per poder gaudir, i no sempre és així...

Jacob... quan la critica oblida el poder transformador de l'art i enceta camins divergents, inclús oposats, s'accentua aquest enterrament, es perd aquest poder persuasió i de comunicació...

Kweilan... planteja seriosos dubtes i grans revisions...

David... el sentit comú sovint és el gran sentit oblidat...