4 de gener del 2013

sss (XXVIII)...



"No m’agrada gaire parlar de mi ni de les meves obres, sobretot dels meus poemes. D’altra banda, no sé el que és la Poesia, a no ser una mica d’ajuda per a viure rectament i potser per a ben morir.

Quasi a la ratlla dels quaranta anys, no puc omplir cap fitxa biogràfica del més petit interès. Vaig ser amic de Bartomeu Rosselló, sento una fidel admiració per Ruyra i em plau conversar de tant en tant amb un o dos coneguts. Vaig anar a la Universitat, treballo per mantenir-me i aspiro, sense esperança, a l’oci. Encara no he tingut temps de casar-me, ni l’optimista coratge o l’abnegada desesperació de fer-ho. Crec que, amb la lectura del “Predicador”, les “Lletres a Lucili”, “La Divina Comèdia”, “El Príncep”, el “Discurs del Mètode”, el “Quixot”, el “Discreto” i alguna novel·la de lladres i serenos, ja en tens ben bé prou per a passar, sense crits existencialistes i altres ineducades expansions, aquesta trista vida. Detesto els premis literaris, l’avarícia i la brutícia, les felicitacions de Nadal i de Sant (les quals agraeixi, des d’aquí, d’un cop i per sempre, tot demanant als meus amics que facin el favor de no recordar-me mai més en aquests dies), els homenatges, el vent, el desordre i el soroll, sortir de nit, menjar fora de casa, això que en diuen vida de relació, els concerts, les confidències, aconsellar, les obscenes expansions de la vanitat. Mentre em deixin tranquil, estic disposat tothora a creure, de molt bona fe, que tu i àdhuc vós, no importa qui, sou els millors escriptors del món. Sedentari, em plauria viatjar de tant en tant, amb una comoditat incompatible amb la modèstia de la meva bossa, i per això determino de no moure’m gairebé mai. Voldria viure al camp, amb quatre arbres i un tros de jardí, o almenys en una ciutat més neta que Barcelona, on la gent no s’escurés tan generosament el pit i altres pitjors i més repugnants interioritats. Voldria també veure els quadres de Vermeer de Delft, posseir unes quantes figuretes de pessebre de Ramon Amadeu i no haver d’escriure ni una ratlla més.


Penso finalment que la Humanitat està abocada a un pròxim i definitiu cataclisme, però, vist que el petit esdeveniment és tan indefectible com estúpid, demanaria, si gosés,  que els papers no ens ho recordessin a cada moment amb tants escarafalls."


Salvador Espriu (1952)
Fragment d’Autopresentació, dins Evocació de Rosselló-Pòrcel i altres notes, Joaquim Horta, editor. Barcelona, 1957.

... feliç 2013...

23 de desembre del 2012

Solstici d'hivern

La Fundació Joan Brossa va obrir un concurs on aquelles creativitats tocades a la manera brossiana, capaces de mirar al seu voltant sense perdre el mig somriure; de transcriure aquest món i fer poesia, anant més enllà  de paraules i d'imatges; de donar veu al sensible, trencant esquemes i estereotips, donant el to punyent i just al silenci o el crit ofegat que neix en mirar al nostre voltant... creessin un poema sobre el sostici d'hivern.


Toni Prat
Solstici d'hivern 




20 de novembre del 2012

De... l'Any...




... Espriu 2013
"(...) Espriu és un dels autors més insignes de la cultura catalana, i li conferim la màxima consideració també per l'exemplaritat de la seva actitud cívica, que es resumeix en la frase que va escriure: 'Ens mantindrem fidels per sempre més al servei d'aquest poble'." 
Paraules de Xavier Bru de Sala, comissari general de l'Any Espriu, a l'entrevista publicada a VilaWeb 

Salvador Espriu (1913-1985) ... 2013, l'Any Espriu, donarà a conèixer el poeta, la seva obra i el seu llegat, dins i fora de Catalunya, més enllà del caràcter literari...

Imatge gràfica de les activitats de l'Any Espriu 2013

28 d’octubre del 2012

Una tendra donzella



Joyce Carol Oates
UNA TENDRA DONZELLA
Ed. Bromera

"En un regne llunyà a la vora de la mar, vivia una bella donzella. I el rei d'aquell regne era un home molt vell i anhelava la mort perquè ja havia viscut molt de temps i, encara que volia morir, temia la Mort..."

En un aparador d'una avinguda del port de Bayhead, Nova Jersey, una camisola vermella de seda, sensual i cara. Un desig, una jove i un vell.

Ambigüitats i recels, desitjos i somnis. La nuesa davant el pinzell. Intencions a mercè d'un batec antic, natural i cru. Paraules i petons entrellacen el desig i la mort. Un to poètic i tèrbol cobreix la relació torbadora, inquietant i agredolça de la jove i el vell..

Imatge: detall del bell i dolç relat El vell Tomàs i la petita fada, de Dominique Demers, amb il·lustracions de Stéphane Poulin, publicat per l'editorial Joventut.

19 d’octubre del 2012

Un altre got d'absenta



Tina Vallès
UN ALTRE GOT D'ABSENTA
Ed. LaBreu

"Es despulla de bolígraf, llibreta, teclat i pantalla, es calça una tercera persona ben fresca i es mira per dins i per fora: la retratista vol retratar-se.
Et despulles de bolígraf, llibreta, teclat i pantalla, et calces una segona persona ben còmoda i et mires per dins i per fora: la retratista vol retratar-se.
Em despullo de bolígraf, llibreta, teclat i pantalla, em calço una primera persona ben atrevida i em miro per dins i per fora: la retratista vol retratar-se."
La retratista vol retratar-se.

"Obre bé els ulls, mira": imatges plenes de rostres, expressions. I escolta: ressons carregats de costums, de vicis, d'identitats. Notes aquell gust real, salat, dolç, amarg, agre, picant, àcid, i t'omples de tendresa per uns i per altres. I quasi sense adonar-te, et trobes davant una finestra, observant, sense perdre detall, els batecs creuats de tots els veïns. I acabes mirant per l'espiell de la porta i escoltant a l'altra banda de la paret.

Giro el tub i el reflex a les cares del prisma multipliquen les formes retallades. Els colors dibuixen rostres i creuen vides, sense poder deixar de mirar per l'altre extrem, giro i torno a girar.

Imatge de la xarxa: fons d'escriptori.

23 de setembre del 2012

7 de setembre del 2012

Aire de Dylan



Enrique Vila-Matas
AIRE DE DYLAN
Ed. Seix Barral

"... empezó a llevársela el viento, a llevársela el aire, ese aire que es la materia de la estamos hechos, leve viento de vida y muerte, aire de todas las máscaras, aire de Dylan."

Després de tant de temps, d'aires lleugers quasi efímers, d'aires violents i arrauxats, d'aires densos i tèrbols, ens adonem que "quan es fa fosc, sempre necessitem algú".

Podria parlar de com aquest aire, ple de màscares i de veus, esdevé un gran entramat de personatges i cites. D'homenatges, de picades d'ullet i del joc propi dels teixidors d'històries. De veus canviants, d'ànimes torbadores, de rellotges a deshora, d'esdeveniments creuats i multiformes. De la ironia, de la indolència i de la descoberta. Del combat entre la corporeïtat de la immòbil recerca i la lleugeresa del provocador spleen... I les paraules caurien, davant el dubte de si realment el vent seria capaç d'endur-se-les.